Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip om Røgfri Skoletid

Princip om Røgfri Skoletid på Ørestad skole
Formål og målsætning
 

Den 15. august 2018 besluttede politikerne i Københavns Kommune at indføre Røgfri Skoletid for alle elever på folkeskoler og specialskoler i København fra 1. januar 2019. Røgfri Skoletid betyder, at det ikke længere er tilladt for eleverne at ryge i skoletiden, hverken på eller uden for skolen.

Politikerne vedtog også, at skolebestyrelsen skal fastsætte sanktioner for at håndhæve Røgfri Skoletid.

Princippet for Røgfri Skoletid gælder for alle former for rygning og brug af tobak, herunder cigaretter, e-cigaretter, snus og vandpibetobak. Princippet skal forebygge, at eleverne begynder at ryge og skal støtte eleverne til at vælge røgfrihed. Se evt. også https://sundhed.kk.dk/roegfriskoletid.

Princippet gøres synligt, så alle elever, forældre og ansatte er bekendt med princippet.

Eleverne

  • Skolens elever må ikke ryge i skoletiden, ryger en elev på skolens område håndteres det i lighed med overtrædelse af skolens øvrige ordensregler. Dette gælder også på ture og ekskursioner.
  • Hvis en medarbejder ser en elev ryge, skal eleven gøres opmærksom på, at han/hun ikke må ryge i skoletiden:
  • Første gang dette sker, skal forældrene kontaktes. Eleven sættes til at samle skrald og cigaret skodder i ét frikvarter.
  • Anden gang den pågældende elev bliver taget i at ryge, skal forældrene kontaktes og eleven samler skrald i 2 frikvarterer i den pågældende uge.
  • Tredje gang den pågældende elev bliver taget i at ryge, kontaktes forældrene og eleven samler skrald hver dag i ét frikvarter hele ugen.
  • Elevernes ’rygeattester bliver slettet hvert kvartal. Det betyder at sanktionerne starter forfra igen efter 3 måneder.
  • Skolen sørger for, at eleven introduceres til et rygestopværktøj som f.eks. X-hale app eller tilbydes samtale om rygestop. Se evt. https://sundhed.kk.dk/roegfriskoletid.

Ansatte

Medarbejdere, der arbejder med børn og unge, fungerer som rollemodeller. Ifølge Københavns Kommunes rygepolitik har alle skoler røgfrie matrikler, og ansatte må ikke ryge eller anvende e-cigaretter m.v., når det er synligt for børn og unge, hvilket også gælder på udflugter, lejrskoler m.v. (https://medarbejder.kk.dk/artikel/rygepolitik).

  • Ved ansættelse introduceres personalet for skolens princip om Røgfri Skoletid.
  • Rygning må ikke foregå på skolens/fritidsinstitutionens matrikler og heller ikke andre steder, hvor det er synligt for elever.
  • De ansatte må derfor heller ikke ryge, når de er sammen med elever.
  • Til personalearrangementer uden for den almindelige skoletid kan den daglige ledelse anvise et sted, hvor personalet kan ryge udendørs, og hvor ingen ufrivilligt bliver udsat for røg.
  • Personale kan ved ansættelse i Københavns Kommune gøre brug af kommunens hjælp til rygestop.

Forældre og øvrige brugere af skolen

  • I forbindelse med forældremøder og andre arrangementer på skolen, må der ikke ryges på skolens matrikel.

Vedtaget af skolebestyrelsen den 07.05.2019

Mette Nicolaisen                                                             Louise Østergaard Juul
Skoleleder                                                                                                       Formand

Dokumenter

Røgfri Skole

Shape Created with Sketch.