Gode overgange for alle børn i A klynge og skolerne i Ørestad Distrikt
Formålet med dette overgangsværktøj er at skabe tryghed for børnene i overgangene mellem vuggestue og børnehaven, samt børnehave og skole, ved at skabe genkendelighed med forskellige sprogstimulerende aktiviteter
Der er masser af forskning, der påviser vigtigheden af et godt udviklet sprog i forhold til læring, faglige og sociale kompetencer. I Danmark er der de senere år blevet gennemført flere store projekter med systematiske metoder til at understøtte sprogaktiviteter i dagtilbuddet.
Nyere dansk forskning har påpeget flere sproglige elementer, som især er med til at udvikle barnets sproglige færdigheder, nemlig:
• Lydlig opmærksomhed: rim og remser, hvilken lyd begynder ordet med, identifikation af første lyd i ord mm.
• Skriftsproglige kompetencer: kendskab til bøger, bogstaver, læseretning, legeskrivning mm.
• Ordforråd: Forståelse og/eller brug af ord fra forskellige ordklasser, fx substantiver (genstande), verber (handlinger), synonymer (betyder næsten det samme), antonymer (betyder det modsatte) mm.
• Narrative kompetencer: beskrivelse af personer og handlinger, kan binde sproget sammen og tilpasse det til en lytter mm.