Principper om meddelelsesbogen

Meddelelsesbogen - et dialog værktøj til samarbejdet mellem elev, forældre og skole om elevens faglige, personlige og sociale udvikling

Maj 2023

Formålet med princippet er, at vi på Ørestad skole vil skabe gode rammer for en respektfuld dialog.

UVM´s krav til Meddelelsesbogen

Alle elever fra børnehaveklassen til 9. klasse skal have en meddelelsesbog.

• Den skal være skriftlig.

• Den skal benyttes regelmæssigt og gøres tilgængelig for elev og forældre mindst én gang om året.

• For elever i børnehaveklassen skal man i meddelelsesbogen komme ind på kompetenceområderne sprog og matematisk opmærksomhed.

• For elever i 1. til 9. klasse skal der også være indhold, som kommer ind på fagene dansk og matematik.

• For elever i 7.-9. klasse skal meddelelsesbogen indeholde overvejelser om elevernes uddannelse efter folkeskolen, og processen for at opnå de faglige krav, der eventuelt skal opfyldes i forbindelse med optagelse på en ungdomsuddannelse.

• For elever med udfordringer skal meddelelsesbogen indeholde information om de indsatser og den opfølgning, som skolen har iværksat for at afhjælpe udfordringerne.

På Ørestad Skole vil meddelelsesbogen ligge i Aula under sikre filer. Aula er et sikkert sted at opbevare personfølsomme dokumenter. Meddelelsesbogen skal ligge tilgængelig i god tid før skole-hjem-samtaler (7 dage)

På Aula følger meddelelsesbogen eleven.

Skolens ansvar:

I meddelelsesbogen beskrives skolens vurdering af elevens personlige (fx valgparathed, mødestabilitet, ansvarlighed, motivation, selvstændighed) og sociale udvikling (fx samarbejdsevne, respekt, tolerance) samt faglige færdigheder (fx arbejdsindsats, praksisfaglighed og kreativitet)

Der afholdes én årlig skole/hjem-samtale for alle elever i skoleårets 1. halvdel.

Meddelelsesbogen danner udgangspunkt for skole-hjemsamtalen, hvor forældre, elev og skole i samarbejde aftaler, hvad der skal arbejdes med fremadrettet.
Derudover kan der aftales yderligere samtaler med hjemmet efter behov, både efter ønske fra forældre, personale og/eller ledelse.

I 8. og 9. klasse laver derudover Feedback-samtaler

Forældrenes ansvar:

Forældrene respekterer, at skolens vurdering af elevens faglige, personlige og sociale udvikling er en fagprofessionel vurdering.

Forældrene fører en konstruktiv og respektfuld dialog med skolen.

Forældrene holder sig orienteret om indholdet i meddelelsesbogen.

Forældrene støtter deres barns læring og trivsel, ved at følge op på de indgåede aftaler.

Elevernes ansvar:

Eleverne indgår i en konstruktiv dialog om skolens vurdering af elevens faglige, personlige og sociale udvikling.

Eleven indgår efter bedste evne i skolelivet ud fra de aftaler, som er indgået.