Ørestad Skoles samværs- og ordensregler

Vi respekterer vores værdier, politikker og regler. Vi respekterer Undervisningsministeriets love for folkeskolen og København Kommunes styrelsesvedtægt.

Vi passer på hinanden:
- vi taler i et ordentligt og respektfuldt sprog med hinanden også på de sociale medier.
- vi lytter til hinanden og respekterer at der bliver sagt NEJ og STOP.
- vi passer på hinandens kroppe og bruger redningsveste på pontonbroen og ved kanalen.
- vi spiser sund mad og respekterer vores sundhedspolitik.
- vi passer på hinandens ting. Personlige ejendele så som legetøj, mobiltelefoner m.m. medbringes på eget ansvar.
- vi tager ikke foto/film af hinanden uden en aftale.
- vi tager venligt imod gæster/besøgende ved at hjælpe dem hen på kontoret, hvor de kan få et gæstekort.
- vi passer på hinandens sikkerhed ved, at der ALTID er en voksen sammen med børn i faglokaler (især i idrætslokaler, madkundskab, fysiklokalet, håndværk& design, biolab, natur&teknik, drama, atelieret, platformene, krattet, ved kanalerne)

Vi passer på huset og omgivelserne:
- vi bevæger os og bruger vores møbler, planter og omgivelser, sådan som de er tænkt at de skal bruges.
- vi rucher ikke på gelænderne.
- vi bruger ude-sko ude og inde-sko inde. Ude-sko sættes på aftalte områder.
- vi hænger overtøj i garderoberne.
- vi tager ikke ude ting ind (løbehjul, skateboards, cykler) (barnevogne og klapvogne sættes på måtterne ud for elevatorerne på hver etage)
- vi bruger runddelerne som ind - og udgangsdøre. Runddellen på 2.sal åbnes kl.7.30 og på 4.sal kl.6.15. Alle døre låses kl.17.
- vi bruger trapperne. Børn må kun bruge elevator, hvis de har elevatorkort. Elevatoren er forbeholdt gangbesværede, varetransport og i professionelt øjemed.
- vi bruger kun kælderen efter aftale med tekniskejendomsleder.

Vi passer på miljøet ved at rydde op og gøre rent efter os selv og hinanden:
- vi slutter dagen i basislokalet med at stole op, fejer og rydder op, under lockers og i fællesrummet udenfor basislokalet.
- vi smider skrald i skraldespande og papir i papirkasser.
- vi lægger glemte sager i glemmekasserne.
- vi efterlader faglokaler og fælles arealer i opryddet, fejet og rengjort stand, når vi er færdige med at bruge dem – klar til de næste brugere.
- vi sørger for at toilettet er pænt efter brug, ved at tørre op (hvis der er tisset ved siden af), rengør toilettet med børsten, samler tabt papir op fra gulvet og ved ikke at smide skrald i toilettet.

Vi passer på undervisningsmaterialer og It-udstyr.
- vi bruger bøger, materialer, interaktive tavler,  I - pads og computere til det de skal bruges til.
- vi lægger bind om bøgerne og skriver navn i.
- vi spiser og drikker primært i madhuset og på steder, der er aftalt med de voksne.
- vi slukker lys, interaktive tavler, computere, I - pads  og lægger dem på plads og oplader dem, når vi er færdige med at bruge dem.
- vi sørger straks for at ting, der er i stykker, bliver sendt til reparation.
- vi bruger mobiltelefoner i og udenfor undervisningen efter aftale.
- børn aftaler med en voksen fra personalet, når de har brug for at ringe til en forælder.

Regler for Idrætsundervisningen på Ørestad Skole.
Idrætsundervisning er obligatorisk på alle årgange.
I idrætsundervisningen skiftes til idræts tøj eller andet skifte tøj.
Efter hver idrætsundervisning er badet obligatorisk. Hvis en elev af særlige årsager ikke må vise sig nøgen for andre, kan der skiftes til lændeklæde / badetøj.
Elever, der ikke kan deltage i idrætsundervisningen på grund af sygdom, skader eller andet – fritages kun fra idrætsundervisningen såfremt forældrene har informeret skolen skriftligt eller mundtligt. Eleven kan ikke selv bede sig fritaget.
Elever, der ikke kan deltage i idrætsundervisningen på grund af sygdom, skader eller andet kan henvises til undervisning i naboklassen.
Elever, der har fodvorter, der smitter, deltager i idrætsundervisningen med idræts sko eller strømper. I badet kan elever have en plastikpose om foden.
Alle smykker skal tages af eller dækkes med idrætstape. Alle smykker, værdigenstande og mobiltelefoner afleveres til læreren ved undervisningens start, hvorpå de låses inde og først udleveres ved undervisningens afslutning.

Sne-regler!
De, børn, der vil slås med sne og kaste sne på hinanden, kan gå ned i den bagerste del af platformen (fra bag basket banen og hen mod Wing House). De, børn, der vil lege i sneen kan blive i området op mod skolen.