Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Fritagelse fra undervisning

 

Elevfravær på skolen – Forældreinfo                                                      

Marts 2025

 

Børnenes skolegang er vigtig og kontinuerlig deltagelse i skolens undervisning er fundamentet for en god skolegang og trivsel.

I bekendtgørelsen for elevers fravær er der fastsat rammer for fravær og beskrevet hvem der har ansvaret.

Det er forældrenes pligt at orientere skolen om et barns fravær. Ligeledes er det skolens ansvar at registrere fravær og informere forældrene.

I tilfælde af 10% ulovligt fravær inden for at kvartal sender skolen varslingsbrev om for højt fravær.

I tilfælde af 15% ulovligt fravær orienteres forældre / værge og der laves underretning til Familieafdelingen.

 

fravær

 

 

 

 

 

 

 

 

Læs mere om fravær på Undervisningsministeriets hjemmeside.

 

Sygdom og fravær
Hvis eleven er syg eller fraværende fra skole – meddeles dette basislærer/klasselærer via AULA på MU-elev. 

På MU-elev kan du følge dit barns fravær.


Skolen følger Kbh.’s Kommunes fraværs politik:
Den 1. august 2019 blev det derudover muligt at standse for børne- og ungeydelsen i forbindelse med elevers ulovlige fravær. Det betyder, at skolelederen har pligt til at underrette Børne-, Ungdoms- og Socialforvaltningen ved Sanktionsenheden, om en elevs ulovlige fravær, hvis det er på 15 pct. eller derover i et kvartal.

 

Kommune er det defineret, at skolen skal have en særlig opmærksomhed på elever, hvis fravær falder inden for én af nedenstående kriterier. 

4 eller flere fraværsperioder den seneste måned 

11 eller flere fraværsperioder det seneste skoleår 

 10% samlet fravær det seneste skoleår, dvs. 20 ud af 200 dage 

10% ulovligt fravær i indeværende kvartal

Anmodning om fri / ferie i op til 3 dage skrives til basislærer/klasselærer på MU-elev. 
Anmodning om fri / ferie over 3 dage udfyldes en særlig blanket til ledelsen, hvor basislærer/klasselærer har noteret fravær, faglighed og socialt. MU-elev vil ikke blive svaret af ledelsen. Dette er besluttet i Skolebestyrelsen.

 
Skolen opfordrer til, at eleverne ikke fritages fra undervisningen, men afholder fri og ferie i overensstemmelse med skolens kalender.

 

 

MU Elev-fravær – sådan indberetter jeg fravær

Fra 17. marts 2025 skal al indberetning af fravær foregå via systemet MU Elev-fravær.
Du finder MU Elev-fravær til højre på forsiden af AULA. Tryk på: 

Indmeld fravær

I nedenstående video kan I se hvordan fravær indberettes til skolen. Scan koden til højre med kameraet på din telefon for at se videon: 

Det er muligt at indberette fravær i form af sygdom (herunder kortere dagsfravær, lægebesøg mm.) eller ønske om ekstraordinær frihed. 

         Dansk                   Engelsk

 

Systemet sender en SMS til forældre/værge med påmindelse om registrering af fravær. 

Jf. bekendtgørelsen påhviler det skolen at orientere forældre i tilfælde af fravær. Dette har skolen valgt at gøre via SMS i MU Elev-fravær. Her er det ligeledes muligt at følge med i barnets fravær.

Har I spørgsmål til fraværsregistrering er I altid velkommen til at kontakte os.

Dokumenter