Princip for sundhed og kost

Vedtaget i Skolebestyrelsen den 14.06.2022

Princip:

Sund kost og drikke samt rigelig søvn er fundamentet for et godt skole- og fritidsliv.

Slik, sukkerholdige læskedrikke, kage, snacks og fastfood/grillmad er ikke en del af dagligdagen i hverken skole eller KKFO.
Kun ved særlige fælles begivenheder kan skolen og KKFO dele en lille ting ud, som kan være fx kage, for eksempel skolens fødselsdag og fastelavn.

Vi opfordrer til hyppig og grundig håndvask, og udluftning.

Vi tager altid trappen og får derved daglig bevægelse.

Vi fejrer gerne børnenes fødselsdage, hvor fødselsdagsbarnet kan dele en lille ting ud – for eksempel frugt, en figenstang eller et lille stykke kage. Forældre og basislærer kan evt. aftale nærmere.

Formål:
Skolen og KKFO ønsker at udvikle elevernes viden om og handlekompetence inden for sundhedsområdet. Eleverne skal udvikle forudsætnin­ger til, at de kan tage kritisk stilling til og handle for at fremme egen og andres sundhed.
Men det er primært forældrenes ansvar at sørge for sund kost, drikke og rigelig søvn samt bevægelse.

Madhuset:
Børns kostvaner grundlægges i hjemmet, men med Madhusets måltidstilbud påtager vi os en del af ansvaret og kan med denne ordning sikre, at eleverne får et sundt og stabilt måltid, der giver dem energi til resten af dagen. Madhuset har guldmærke i økologi, og arbejder ud fra sæson og bæredygtighed og bruger primært danske råvarer.

På 4. og 5. klassetrin inddrages eleverne i madproduktionen, og får her igennem et grundlæggende indblik i logistik i madproduktion til mange, samarbejde, økologi, bæredygtighed, grundsmage og smagssammensætning. Vi udfordrer eleverne lige så vel som vi udfordrer smagsløgene. Eleverne har altid et selvstændigt projekt i løbet af ugen, som ikke har med den almindelige madproduktion at gøre.

Undervisning:
Der arbejdes ud fra handlingsorienteret og elevinvolverende undervisning. Dette foregår i praksis eksempelvis ved at eleverne medinddrages i tilberedning og forbere­delser til skolemaden i MADHUSET.
Ydermere foregår der sundhedsundervisning i skoledelen samt paral­lelle sundhedsfremmende tiltag og aktiviteter i KKFO´en. Fra 6.klassetrin vil der også være Madkundskabsundervisning, hvor der tages udgangspunkt i Faghæfte 11. Alt dette er med til at styrke udviklingen af elevernes handlekompetence samt at bidrage til maddannelse. På 7.årgang kan Madkundskab vælges som valgfag.
Sundhedsundervisningen omfatter bl.a. emner som alkohol, rygning og seksualundervisning. Her henvises til undervisnings­ministeriets Faghæfte 21.

Billede fjernet.