Princip for kommunikation på Ørestad Skole
Vedtaget i Skolebestyrelsen 13.juni 2024
På Ørestad Skole ønsker vi en god relation og dialog mellem ALLE, der er knyttet til skolen, KKFO og lokalsamfund. Det opnår vi bl.a. ved at have klare aftaler og rammer for, hvordan vi kommunikerer.
Vi skal alle tage ansvar for at sikre en god kommunikation og for at overholde den fælles linje, vi har lagt for, hvordan vi kommunikerer.
Fælles for alle om kommunikation
God kommunikationsadfærd på Aula, i møder og samtaler er, at vi:
- Holder en god tone og undgå at skriver/taler i vrede.
- Målretter kommunikation og kun sender beskeder / eller retter henvendelse til de personer, der har interesse i beskeden.
- Ved undren eller uklare beskeder, tager vi personlig kontakt til hinanden – uanset om vi er elever, forældre eller medarbejdere
- Tager hensyn til andres tid – skriver korte beskeder. Som tommelfingerregel bør henvendelser på over 10 linjer erstattes af et personligt møde eller en telefonsamtale
- Vi har en åben og anerkendende dialog, hvor kommunikationen holdes i en god tone. Der anvendes ikke ironi og andre indforståede vendinger.
- Vi kan ikke drøfte andres børn med andre forældre.
- Man kan forvente svar mellem 1 – 5 arbejdsdage ved henvendelse.
For forældre og elever
Aula er den vigtigste kommunikationskanal vi anvender i den gensidige dialog mellem forældre, elever, skole og KKFO.
Som forældre og elev har man altid mulighed for at kontakte alle lærere og pædagoger i barnets klasse/KKFO via Aula.
Ring ikke til medarbejderen på deres private telefoner – bed om en telefonsamtale i en Aula besked. Ledelsen på skole og KKFO kan kontaktes telefonisk.
Vi kommunikerer ikke på andre kanaler/sociale platforme.
Aula beskedsystem er ikke en kanal, hvor forældre og elever skal løse konflikter eller give personlig kritik af medarbejdere, andre forældre eller børn/unge. I disse tilfælde kræves et personligt møde. Forældre og elever kan forvente at aula bruges til:
- Besked system er til orientering og meddelelser (Forældre og elever kan ikke kommunikere på tværs af klasser)
- Alt over 10 linjer kræver en telefonsamtale eller et møde.
- Meddelelsesbog, indeholder information, fraværsregistreringer, dokumentation fagligt/socialt/personligt gennem hele barnets/unges skolegang.
- Pædagogisk og faglig orientering, fx i ugeplaner i MEEBOOK, udsendes en gang ugentlig.
- Nyhedsbrev fra skolens ledelse til alle forældre og elever kommer til skolestart og skoleafslutning.
Meebook
I Meebook arbejder vi med planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning, samt ugeplaner, meddelelsesbog og UPV.
- Der oprettes ugeplaner i alle fag, hvor elever og forældre kan følge med i, hvad der arbejdes med, og se undervisningsplaner for den pågældende undervisningslektion.
- Der oprettes årsplaner i alle fag i samarbejde med Storteamet og på årgangen.
Alle fags undervisningsforløb tilknyttes årsplanen.
Aula opslagstavlen
Bruger vi til information såsom fælles arrangementer, nyhedsbreve, tilbud til børn og unge samt forældre fra Københavns Kommune, tekniske udfordringer m.m. Opslagstavlen bruger vi kun til korte meddelelser, der har bred interesse. Alle opslag oprettes med en start- og slutdato, så de kun er synlige i en given periode og synlige for den gruppe af interessenter, som informationerne er aktuelle for.
Aula kalender
Kalenderen er vores vigtigste oversigt over skolens overordnede aktiviteter. Vi bruger kalenderen til at indskrive og indkalde til arrangementer, møder, kurser, udflugter, skole-hjem-samtaler, bestyrelsesmøder m.m.
Vi tilknytter personer på aktiviteterne, så de involverede får notifikation. Alle tilmelder eller afmelder det møde/arrangement man er indkaldt til. Man bestræber sig på ikke at lave dobbeltbookninger.
I kalenderen bookes lokaler.
Klasselog/Sikker fil
Bruges til at dokumentere løbende processer omkring elever eller basishold. Pædagogisk notat, netværksmøde referater, handleplaner og andet ligger i klasseloggen under elevnavn. Personfølsomme dokumenter kan kun ligge her. Er filen delt med forældrene fremgår dette.
Vi er bevidste om vores viden er fortrolig, før vi skriver. Som medarbejder har man tavshedspligt og loyalitet overfor kommunen og skolens virke.
Hvem tager jeg, som forælder, fat i, når der er nogle udfordringer omkring mit barn eller jeg undres over noget?
Dialog, gennemsigtighed og forventningsafstemning er vigtig for samarbejdet mellem skolen og forældrene for at sikre optimale læringsfælleskaber og trivsel blandt børnene. Derfor har skolebestyrelsen udarbejdet et overblik, så du som forælder ved hvem du skal kontakte hvornår og hvad du kan forvente. Udgangspunktet er ALTID at have en dialog med undren og nysgerrighed på oplevelser og erfaring begge veje.
1.
- Kontakt basislærer og evt. andre lærere/pædagoger omkring barnet og klassen. Er det en udfordring omhandlende KKFO, kontakt da ansvarlig KKFO-leder (hvis du er i tvivl om hvem det er, find vedkommende her: https://oerestadskole.aula.dk/kontakt/skolens-kontor)
- Kontakt evt. kontaktforældre i klassen hvis du er i tvivl om hvad du skal gøre. Vær opmærksom på at kontaktforældrenes rolle er at guide dig videre, ikke løse udfordringen.
- Hvis dette ikke hjælper på udfordringen, gå til step 2.
2.
- Kontakt basislærer OG dennes nærmeste leder (afdelingsleder indskoling, mellemtrin eller udskoling). Er du i tvivl om hvem det er, så find rette vedkommende her: https://oerestadskole.aula.dk/kontakt/skolens-kontor
- Hvis dette ikke hjælper på udfordringen, gå til step 3.
3.
- Kontakt basislærer, dennes nærmeste leder (afdelingsleder indskoling, mellemtrin eller udskoling) OG skoleleder (er du i tvivl om hvem du skal kontakte, så find rette vedkommende her: https://oerestadskole.aula.dk/kontakt/skolens-kontor)
- Hvis dette ikke hjælper på udfordringen, gå til step 4.
4.
- Formel klagemulighed - du kan læse en vejledning her: https://oerestadskole.aula.dk/om-skolen/klagevejledning
- Du kan vælge også at kontakte skolebestyrelsen eller KKFO-forældrebestyrelsen for at rette opmærksomhed på udfordringen på et mere principielt niveau. I så fald bedes du sende en detaljeret beskrivelse omkring situationen. Du skal dog være opmærksom på at hverken skolebestyrelsen eller KKFO-forældrebestyrelsen er en formel klageinstans, men et sted hvor repræsentanter for forældre, medarbejdere, skole, KKFO og elever kan diskutere og udarbejde politikker og retningslinjer.
- Du finder kontaktdetaljer på den siddende skolebestyrelse her: https://oerestadskole.aula.dk/foraeldresamarbejde/skolebestyrelsen/kontakt samt siddende KKFO-forældrebestyrelse: https://oerestadskole.aula.dk/foraeldresamarbejde/foraeldrebestyrelse-kkfo/kontakt