Antimobbepolitik

På Ørestad Skole er en af hjørnestenene og en af vores vigtigste værdier, at alle på og omkring skolen trives, er trygge og føler en høj grad af samhørighed.
Vi ønsker, at der på skolen skal være et miljø, hvor børn og voksne er glade for at komme, og hvor der er et godt læringsklima.

I vores dagligdag har vi indført en del tiltag, der skal være med til at understøtte dette.

• For elever og personale holder vi ugentligt samlinger i såvel mindre fora i afdelingerne som fælles for hele skolen.
  • Skolens forældrenetværk faciliterer 4 årlige lege/trivselsgruppe-dage, hvor alle elever er inviteret hjem til hinanden i mindre grupper på tværs af daglige legerelationer, og hver fredag morgen har forældre mulighed for at blive hængende lidt til en kop kaffe og en snak i skolens aula (se også vores principper for skole-hjemsamarbejde).
  • I vores omgang med hinanden tilstræber vi os på en anerkendende tilgang, hvor vi er nysgerrige på – og spørger ind til hinanden, og vi har i dagligdagen, på team- og personalemøder og ved skole-hjemsamtalerne fokus på elevernes trivsel.
  • I undervisningen har vi fokus på tydelige, klare rammer, der skaber tryghed og basis for, at alle kan komme til orde.
  • Vi ønsker i videst mulig omfang at tage hensyn til både den enkelte og fællesskabet.

Målet med vores antimobbestrategi

Målet er, at skolen forebygger og reducerer mobning (digitalt og på skolen) i videst mulige omfang og samtidig øger elevernes generelle trivsel og mulighed for deltagelse i trygge læringsfællesskaber.
Det gør skolen ved at:

• Opbygge trygge og tolerante børnefællesskaber, hvor man ser hinanden og det at være forskellige som en styrke for fællesskabet og skolens læring.
  • Tage fælles ansvar for, at alle oplever skolen som et rart sted at være og hjælper hinanden til at blive en del af fællesskabet, så ingen oplever, at de står uden for. Man anerkender og respekterer hinanden, og tager affære, når man oplever eller erfarer, at nogen bliver mobbet.
  • Beskytte børn, der er udsatte og tage sig af de bagvedliggende problemer.
  • Reducere omfanget af digital mobning og sørge for, at eleverne er trygge og ved, hvordan de skal agere på de digitale medier. Målet med antimobbestrategien er at øge elevernes generelle trivsel, herunder at der på alle klassetrin arbejdes med veldefinerede og alderssvarende problematikker inden for digital dannelse. Antimobbestrategien skal ses i sammenhæng med skolens værdiregelsæt og skolens øvrige målsætninger og politikker

KK antimobbestrategi til folkeskoler_0.pdf

Shape Created with Sketch.