Princip for digital adfærd og devises

(MOBILPOLITIK)

Vedtaget i Skolebestyrelsen: Den 18.01.2024

Princip:
I forbindelse med computere, mobiltelefoner, smartwatchs, devises og digitale medier gælder:

• At vi vil fremme den digitale dannelsen af en tidssvarende og respektfuld kultur ved, at der sættes kontinuerligt fokus på brugen af digitale midier og net-etik i skole- og KKFO 'tiden.

• At vi vil give børn og unge en bevidsthed om hvornår bruger vi devises, til hvad og hvordan.

• At skabe et pusterum fra den digitale verden – så børn og unge har tid til fordybelse socialt.

Formål:
Vi ønsker at skabe en digital dannelse for børn og unge på skolen, som sker gennem de devises, børnene og de unge får udleveret (IPads/Pcére) i løbet af skoledagen og møder i KKFO 'tiden.

Vi lærer børn og unge at begå sig i den digitale verden, og have en kritisk og respektfuld tilgang til det indhold de møder og selv producerer, ikke kun konsumere.

Vi ønsker at skabe forpligtende fællesskaber med deltagelsesmuligheder for alle, som vores pædagogiske personale skaber via social nærhed og læringsaktiviteter. Derfor er mobiltelefoner/smartwatchs ikke en del af børn og unges hverdag – medmindre det har et særligt læringsformål.

Forældrene er ansvarlige for børn og unges brug af og digitale dannelse med egne mobiltelefoner/smartwatchs/pc'er/sociale medier i fritiden.

Al kommunikation mellem forældre og børn foregår via en medarbejder i skole- og KKFO 'tiden.

Uddybning:
Strengenes og KKFO 'ens politik:
Ingen mobiler og ingen smartwatchs i skoletiden OG KKFO - medmindre det er en aftale med læreren og har et pædagogisk mål. Mobilen og/eller smartwatchs lægge i skoletasken eller skabet.

Malernes politik
Alle lærere på mellemtrinnet samler mobiler og smartwatchs ind i begyndelsen af skoledagen og de udleveres når skoledagen er forbi. Mobiltelefoner bruges i undervisningen, når det er en del af læringen.
På Mellemtrinnet er der dele-computere, og det kan være en stor hjælp, at eleverne efter lærernes vejledning kan bruge deres mobiler til søgning, læsning o.l., når der ikke er computere til rådighed i undervisningen.
Eleven kan derefter hente deres mobil og andre devises efter endt skoledag. Sker dette gentagende gange afhentes mobiltelefonen eller anden devises hos skolelederen af forældrene.

Når klasser er på tur, ud af huset, aftaler lærerne med klassen, om det er en tur, hvor der kan bruges mobiler (f.eks. til at tage billeder, scanne QR koder) - eller om mobilerne og smartwatchs skal blive hjemme på skolen (i skabet).

De enkelte lærere laver selv aftaler om mobiler, smartwatchs og andre devises, når der er lejrskole.

Forskernes politik
Alle elever afleverer deres mobiltelefoner og andre devises i mobilkassen ved starten af undervisningen. Den må ikke tilgås uden aftale med læreren i løbet af undervisningen. Eleverne har mulighed for at bruge deres mobiltelefoner i pauserne. Mobiltelefoner udleveres når skoledagen er slut.

Hvis eleverne ikke afleverer deres mobiltelefon eller de bruger den uden tilladelse eller uhensigtsmæssig, så har underviseren mulighed for at tage mobiltelefonen og lægge den på lærerværelset/kontoret. Eleven kan derefter hente deres mobil eller anden devises efter endt skoledag. Sker dette gentagende gange, afhentes mobiltelefonen eller anden devise hos skolelederen af forældrene.