Ørestad Skoles DNA og værdigrundlag
14.12.2023
Vores vision er, at når et barn har gået på Ørestad Skole, har det oplevet forpligtende og meningsfulde fællesskaber, lært med hovedet, kroppen og hjertet og har evner, mod og lyst til at tage aktivt del i verden og forandre den, som producenter og ikke konsumenter.
Derfor er vores pædagogiske ideal Verdensborgeren; et menneske med en identitet, der rækker både lokalt og globalt - med rettigheder og forpligtelser begge steder og med forståelse for verdens mangfoldighed og plads til forskellighed. Opdraget til medbestemmelse, selvbestemmelse og forpligtende fællesskab. Et menneske der tør fejle og prøve igen og igen Dette dannelsesideal er vores pædagogiske praksis forankret i.
Ørestad skole har en virtuel og æstetisk profil.
Virtuel forstået som en erkendelse af at børn og unge fra en tidlig alder skal oparbejde en teknologiforståelse og digital dannelse, der gør dem i stand til at agere konstruktivt i det digitale rum. Dette fordrer en legende og åben tilgang til nye teknologier, men i høj grad også en dialog om og nysgerrighed på elevernes digitale liv. Digital dannelse er også bundet op på en forståelse af hvornår man skal benytte digitale teknologier og hvornår man ikke skal.
Den virtuelle profil skal også forstås som det forestillede rum, hvor man ved hjælp af fantasi og kreative processer kan udvide forestillingen om sig selv, andre og verden.
Æstetik forstået som både det vi omgiver os med; kunst, farver og former, men også den måde vi lærer på.
De æstetiske læreprocesser lægger op til inddragelse af hele mennesket og alle sanser når man lærer, og forstås som det der sker, når det man har oplevet, sanset og bearbejdet får et udtryk.
Æstetik er et sprog, der skal kvalificere elevernes opfattelse af verden, deres læring, livskvalitet og udtrykskompetencer.
Der er fem overordnede værdier, som danner Ørestads Skoles værdigrundlag. De fem værdier er tryghed, forpligtende fællesskaber, bæredygtighed, demokrati samt innovation og læring.
Tryghed
For at skabe tryghed for elever, forældre og ansatte på Ørestad Skole, har skolen en række principper, der skal hjælpe med at skabe trygheden. Principperne gælder for relationerne mellem elever, mellem elever og fagpersonale, mellem skole og hjem og til sidst mellem forældre. Det betyder på Ørestad Skole at:
- Vi har tydelige strukturer og rammer, der præger dagligdagen.
- Vi arbejder med trivselsregler på basisholdene.
- Vi lærer eleverne at håndtere og løse konflikter.
- Vi har en anerkendende og respektfuld tilgang til hinanden, hvor vi er nysgerrige og spørger ind til hinanden.
- Vi taler med hinanden - ikke om hinanden.
- Vi handler aktivt i forhold til mobning.
- Det er vigtigt at vi hilser på hinanden, når vi kommer og går, så vi føler os mødt.
- Forældrene faciliterer årlige lege og trivselsgruppe-dage, hvor alle elever er inviteret hjem til hinanden i mindre grupper på tværs af daglige legerelationer. Skolen har en forventning om, at alle elever deltager i legegrupperne.
- Vi har venskabsklasse dage, hvor store og små mødes og laver aktiviteter sammen.
Forpligtende fællesskaber
For at alle elever og ansatte kan føle sig som en del af fællesskabet på Ørestad Skole har skolen en række principper, der skal øge samhørigheden blandt elever og lærere på Ørestad Skole. På Ørestad Skole betyder det at:
- Vi lærer eleverne at indgå i et socialt fællesskab og tage socialt ansvar.
- Vi lærer eleverne at indgå i forskellige arbejdsfællesskaber såvel på basisholdene, som i andre sammenhænge.
- Vi opmuntrer og hjælper hinanden.
- Vi lytter til hinanden og taler med hinanden.
- Vi er nysgerrige på hinandens holdninger og handlinger.
- Vi forventer at forældre deltager i de arrangementer, som skolen og klassen inviterer til.
Bæredygtighed
Ørestad Skole forstår bæredygtighed, som vi passer på skolen og det omkringliggende samfund. På Ørestad Skole betyder det at:
- Vi tænker bæredygtighed ind i vores indkøb.
- Vi har fokus på genbrug og lærer eleverne at affaldssortere.
- Vi underviser i bæredygtighed.
- Kantinen serverer sund og økologisk mad.
- Vi passer på vores ting, omgivelser og rydder op efter os selv.
- Vi skal være bæredygtige med vores tid, vi skal balancere vores tid mellem skole, fritid og familie. Vi skal passe på hinanden. Kan du ikke formulere en besked under 10 linjer, så skal du bede om et møde eller telefonsamtale.
Demokrati
Demokrati er en del af den danske folkeskole og skolen har pligt til at indtænke demokrati helt ned i de enkelte klasser, så eleverne opnår kompetencer til at indgå og deltage aktivt i det demokratiske samfund.
På Ørestad Skole betyder det at:
- Vi har fokus på medbestemmelse og fælles ansvar.
- Vi afholder elevmøder, hvor eleverne oplæres i at afholde møder og træffe beslutninger.
- Vi kommunikerer tydeligt på AULA via ugebreve, aktivitets- og årsplaner samt nyhedsbreve fra skolen.
- Vi har en aktiv og synlig skolebestyrelse og et elevråd med reel indflydelse.
- Skolen byder aktivt ind i lokalområdet.
Innovation og læring
Innovation og læring betyder for os, at:
- Vi undervisningsdifferentierer og tilstræber, at alle elever udfordres og bliver så dygtige, som de kan.
- Vi skaber rammer med udgangspunkt i forskellige arbejdsmetoder, der understøtter forskellige læringsstile.
- Vi vægter en eksperimenterende og undersøgende læring og udvikling. Dette gør vi gennem brugen af Design hjulet. Designhjulet er en arbejdsmetode for børn og voksne, udviklet i samarbejde med AUTENS i foråret 2021, som inddrager de fire områder: Sanse, tænke, handle og vise.
Sanse: Ved at al undervisning starter med en oplevelse, inddragelse af forskellige sanser, så sættes en scene for alle børn, uanset sprog og erfaringer. Alle elever har en erfaret sansning, kognitive knager, som den videre læring kan bygge på.
Tænkefasen er her, hvor eleverne kan blive stilladseret, læreren leder læringen og viser med eksemplarisk undervisning, så eleverne får viden og kompetencer til selv at arbejde videre.
Handlefasen er elevernes domæne. Her skal sansning og ny viden bearbejdes sammen med eksisterende viden og erfaringer.
Visefasen er elevernes udtryk. ”Se, hvad jeg har lært.” Når man kan formidle sin viden, så har man forstået.