Overtrædelse af Ordens- og samværsregler

Procedure og konsekvenser ved overtrædelse af Ørested Skole 'Ordens- og samværsregler', vær-
dier samt Undervisningsministeriets *Bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen'.

Vi ønsker i overensstemmelse med vores værdier og regler, at skabe en god omgangstone og adfærd, som lærer eleverne, forældre og medarbejdere at vise hensyn til andre mennesker og de omgivelser, vi har.

Når en elev krænker en anden elev, medarbejder eller andre som har tilknytning til skolen, ved at;
- slå eller på anden måde fysisk skader en anden person
- bruger et grænseoverskridende, truende og nedværdigende sprog
- ødelægger/øver hærværk på skolens materialer og bygning eller andres ejendele.

Ørestad Skoles konsekvenser (afhængig af krænkelsens karakter):
- alvorlig og irettesættende samtale med eleven samt meddelelse til hjemmet
- alvorlig og irettesættende samtale med eleven og møde med forældrene
- alvorlig og irettesættende samtale med eleven, hjemsendelse efter orientering af forældrene og efterfølgende møde, når hjemsendelsen er ophørt.

På Ørestad Skole ønsker vi at forebygge en voldskultur. Vi ser meget alvorligt på fysiske og verbale krænkelser af andre og dette kan medføre hjemsendelse eller udelukkelse fra undervisningen. Ved ødelæggelse/hærværk kan elevens familie påregne erstatningspligt.

Handling: Den medarbejder, som observerer og håndterer en krænkende adfærd i en konflikt, færdiggør indsatsen og/eller tilkalder assistance fra kolleger, inddrager én fra ledelsen og kontakter forældrene.

…………..

Når en elev ikke efterkommer det pædagogiske personale og ledelsens anvisninger om at blive på skolen, ved at;
løber bort/forlader undervisningen uden tilladelse.

Ørestad Skoles konsekvenser;
- at tale eleven fra tanken om at løbe væk/forlade skolen (og tilbyde alternative opholdsmuligheder fx ILTklassen/naboklasse/biblioteket o.a.)
- at lade eleven forlade stedet (uden brug af magtanvendelse afhængig af elevens alder).

OBS! En elev som ønsker at forlade skole vil ikke blive tilbageholdt med brug af magt.
De, som har tid/ressourcer, vil være opsøgende på skolen og i nærområdet, for at se om eleven befinder sig her. I hver sag handles ud fra en konkret vurdering af elevens alder og situationen.

Handling: Medarbejderen informerer ledelsen og teamet om at barnet har forladt skolen. Medarbejderen/ledelse informerer hjemmet om at barnet har forladt skolen.

samværsregler overtrædelse

Shape Created with Sketch.