Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værdigrundlag og Tilsynsrapport

Fritidsinstitutionen ved Ørestad skole - Melodien

Melodien er formelt en KKFO (Københavns Kommunes Fritids Ordning) og er etableret i henhold til folkeskolelovens paragraf 3, stk. 4. Skolebestyrelsen er tilsynsførende og skolelederen er øverste pædagogiske og administrative leder i fællesskab med KKFO-lederen. KKFO-leder indgår ligeledes i skolens samlede ledelse.

Struktur og organisering

Hvert basishold på 0.- 3. årgang har som udgangspunkt tilknyttet 1 pædagogiske medarbejdere fra fritidsinstitutionen.
Pædagogerne kan indgå i undervisningen, elevpauser og spisning i et vist omfang. Sammen med lærerne danner de teamet af primærvoksne om de enkelte basishold.

Primærvoksne på årgangen (pædagoger, medhjælpere og lærer) samarbejder om årsplanlægningen.

Ørestad Skole og fritidsinstitution tænkes som én enhed, hvorfor der er et meget tæt samarbejde mellem lærer og pædagoger.

Fritidsinstitutionens primære fokus er at fremme børnenes sociale, alsidige og personlige kompetencer. Det betyder blandt andet, at der afholdes børnemøder og at der afholdes forpligtende aktiviteter og udflugter, hvor vi forventer at børnene deltager.

Pejlemærker og mål

På Melodien tilbydes børn et udfordrende læringsmiljø og et indholdsrigt fritidsliv. Vi tager udgangspunkt i børnenes ressourcer og kompetencer og sikre alle deltagelse i fællesskabet uanset social baggrund eller eventuel handicap

På Melodien arbejder vi ud fra 6 politisk vedtagne pejlemærker for pædagogisk kvalitet. Fokus i forhold til de enkelte pejlemærker vil være varierede afhængigt af børnenes alder, behov og interesser for et aktivt fritidsliv.

Med den meget tætte organisering mellem skole og fritidsinstitution skabes et sammenhængende og afvekslende læringsrum for børnene. Dette fordrer helhedstænkning og koordinering mellem pædagoger og lærer i forhold til børnenes faglige og sociale læring.

Målene for de enkelte pejlemærker danner rammerne for pædagogernes praksis og fritidsinstitutionens dagligdag.

De 6 pejlemærker:

• Sociale relationer – positiv voksenkontakt hver dag
Alle børn har ret til positiv voksenkontakt hver dag – og udsatte børn har et særligt behov for at blive set og få omsorg. Alle børn skal opleve et trygt og omsorgsfuldt miljø, hvor de mødes med respekt og anerkendelse.

• Inklusion og fællesskab – børne- og ungefællesskaber til alle
Alle børn skal opleve at være en del af et socialt fællesskab. Børn med særlige behov skal inkluderes i fællesskabet med udgangspunkt i deres behov og muligheder. Personales respekt for børnene og de unges egne kulturfællesskaber er central.

• Sprogindsatsen – muligheder gennem sprog
Alle børn skal have de bedste udviklingsmuligheder for deres sprog.

• Forældresamarbejde – forældrepartnerskab
Forældre og institution skal indgå i et tæt samarbejde om deres børn og skal ses som en del af et partnerskab. Forældre er en ressource i forhold til samarbejdet om deres børn og skal ses som en del af et partnerskab.

• Sammenhæng – også i overgange
Alle børn skal opleve en helhed i deres liv. Ved overgangen fra et tilbud til et andet, skal barnet og deres forældre opleve, at der samarbejdes om at skabe en tryg og god overgang.

• Krav om refleksion og metodisk systematik i den pædagogiske praksis
Alle institutioner skal vælge en konkret metode, således at der – på mangfoldige måder – arbejdes systematisk og reflekteret. Institutionerne skal skabe rum for refleksion over det pædagogiske arbejde go kunne indgå i en dialog omkring deres pædagogiske praksis. I valg af metode skal der tages afsæt i den enkelte institutions børnegruppe og øvrige lokale forhold.

Forældresamarbejde 

Primærpædagogen deltager, sammen med basisholdets 2 lærere, i skole-hjemsamtaler. Udover dette holdes andre samtaler efter behov. Forældre kan altid bede om en samtale, med både pædagog samt ledelse.
Der er naturligvis også mulighed for at tale sammen i hverdagen, og hvis det kniber med tiden finder, vi en tid hurtigst muligt. Hvert år i februar / marts måned afholder vi besøgsdage for kommende børn og forældre til 0. klasse.

Ørestad Skoles og Melodiens værdigrundlag

Tryghed betyder for os, at:

Vi lærer børnene at sætte ord på deres følelser.
Vi har tydelige strukturer og rammer der præger dagligdagen.
Vi er åbne og kommunikerer med forældrene i hverdagen.
Vi italesætter det vi ser.
Vi drager omsorg for hinanden. 
Vi hilser på hinanden, når vi kommer og går.
Vi handler proaktivt i forhold til mobning.
Vi har etableret et forældrenetværk.

Vi oplever, at:                                                                  Vi har glade og aktive børn.
Børn leger på tværs af hold og årgange.
Vi får positive tilkendegivelser fra forældrene.
Voksne og børn opfører sig respektfuldt overfor hinanden og taler sammen indenfor ”nå-afstand”.
Alle børn er i legegrupper.                                    

Samhørighed betyder for os, at:

Vi lærer børnene at udtrykke sig aktivt.
Vi styrker børnenes relationskompetencer.
Vi arbejder aldersintegreret.
Vi præsenterer børnene for forskellige arbejdsfællesskaber såvel på basisholdene som i andre sammenhænge.
Vi er nysgerrige på hinandens holdninger og handlinger.
Vi er alle en enhed med respekt for hinandens forskellighed.

Vi oplever, at:                                                                  Vi hjælper hinanden.
Vi lytter til hinanden og taler med hinanden.
Børn leger sammen med mange forskellige på tværs af aldersgrupper.
Vi tager socialt ansvar.
Vi er opmærksomme på – og ser hinanden.
Forskellige personalegrupper arbejder sammen om opgaven at drive skole og Fritidsinstitution.

Demokrati betyder for os, at:

Vi arbejder med trivselsregler på basisholdene.
Vi afholder børnemøder, hvor børnene oplæres i at afholde møder og træffe beslutninger.
Vi har en anerkendende kommunikation.
Vi alle er loayle i forhold til – og tager ansvar for fælles beslutninger.
Vi kommunikerer hyppigt og tydeligt på Aula, vis ugebreve, aktivitets –og årsplaner samt nyhedsbreve.
Vi har en skolebestyrelse og et elveråd med reel indflydelse.
Skolen byder aktivt ind i lokalområdet.

Vi oplever, at:                                                      Børnene styrer deres egne møder med ordstyrer og mødeleder.
Vi er engagerede og kommer med forslag.
Vi er velinformerede om – og efterlever fælles beslutninger.
Børnenes og forældrenes valg, idéer og forslag er synlige på skolen og i undervisningen.
Vi har en aktiv og synlig skolebestyrelse.
Skolen er synlig og kendt i lokalområdet.

Bæredygtighed betyder for os, at:

Vi har fokus på børn og voksnes fysiske tilstand.
Vi afholder sund uge.
Vi udarbejder sundhedspolitik i samarbejde med sundhedspersonalet.
Vi har fokus på genbrug.
Vi bevidstgør om forbrug og energi.
Vores bygning er ”grøn”.
Kantinen serverer sund og fortrinsvis økologisk mad.
Vi tænker bæredygtighed ind i alle indkøb.

Vi oplever, at:                                                                  Vi er veludhvilede og har fået morgenmad.
Vi er fysisk aktive og bruger trappen.
Vi samler og sorterer affald.
Vi slukker elektriske apparater og sparer på vandet.
Vi stiller spørgsmål om –og underviser i bæredygtighed.
Vi rydder op og passer på vores ting.
Vi bruger klimalaboratorium og CTS styring aktivt i undervisningen.

Æstetik, innovation og læring betyder for os, at:

Vi udruster til at kunne færdes i den virtuelle verden og kunne forholde sig kritisk i den.
Æstetikken er synlig på skolen.
Vi skaber rammer, der understøtter forskellige læringsstile.
Vi undervisningsdifferentierer og tilstræber, at hver elev har et højt fagligt niveau.
Vi vægter en ekperimenterende læring og udvikling af entrepenante elever.

Vi oplever, at:                                                         Børnene arbejder ud fra deres forskellige læringsstile.
Børnene er skabende og kan omsætte nye idéer til handlinger.
Vi har særlige rum, der understøtter æstetikken og æstetikken er synlig i alle rum.
Børnene er nysgerrige og har et højt fagligt niveau.
Vi har synlige output i form af elevproduktioner.